Laboratory

تکنالوژِی طبی (لابراتوار)

تکنالوژی طبی یکی از شاخه‌های علوم طبی است که بیشتر با تحلیل لابراتواری خون، مایعات و انساج بدن انسان با هدف تشخیص مریضی، پیگیری تداوی و حفظ سلامت افراد جامعه سروکار دارد. برآیند کار در رشته تکنالوژی طبی یا لابراتوار، کاهش مصارف تدوایی و کاهش زمان تدوایی بوده و اهمیت آن در قسمت پیشنهاد بهترین گزینه برای تدوایی یا پیشگیری امراض قابل ذکر میباشد.

تعریف لابراتوار

لابراتوار مکانی است که در آن معاینات و تست های مختلف بالای نمونه های کلنیکی جهت بدست آوردن معلومات در رابطه به صحت شخص در مورد تشخیص، تداوی و جلوگیری امراض انجام میشود.

تکنالوجیست کیست؟

عبارت از شخصی است که دارنده مدرک تحصیلات نیمه عالی ویا لیسانس تکنالوژی طبی (لابراتوار) ویا بالاتر از آن از یکی از انستیتوت های علوم صحی در بخش لابراتوار در داخل و یا خارج از کشور بوده و تأییدی وزارت صحت عامه و یا تحصیلات عالی کشور جمهوری اسلامی افغانستان را داشته باشد. تکنالوجیست لابراتوار به انجام انواع معاینات حجروی، هستوپتالوژی، فنگس شناسی، باکتریولوژی، پارازیتولوژی و غیره به منظور تشخیص و پیشگیری از مریضی ها می‌پردازد.

توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه

دروس رشته لابراتوار هم پوشانی زیادی با دروس دیگر رشته های طبی دارد. دروس کیمیا و بیالوژی در رشته لابراتوار اهمیت زیادی داشته و علاوه بر آن محصلین باید علاقه مند به کار عملی در محیط لابراتوار باشند. فارغ التحصیلان این رشته نه فقط معاینات مختلف را انجام می‌دهند بلکه از اهمیت و اعتبار داده‌های بدست آمده با تکرار معاینات و به کارگیری روش‌های مختلف کنترل کیفی و مشاوره با داکتران و دیگر پرسونل صحی نیز باید اطمینان حاصل نمایند. لذا دقت، صبر و حوصله ی کافی و مسئولیت پذیری ازخصوصیات لازم داوطلبان این رشته می‌باشد.

کار تکنالوجیست

• جمع آوری و گرفتن نمونه های لابراتواری (ادرار، مدفوع،خون و…)
• انجام معاینات مختلف و تکرار مجدد در صورت نیاز
• استفاده از تجهیزات کامپیوتری و اتوماتیک برای انجام معاینات مختلف
• ثبت نتیجه معاینات انجام شده و اطلاع دادن به افراد مورد معاینه قرار گرفته
• اطمینان از صحت بودن و درستی لوازم معاینه لابراتواری
• نظارت بر مقدار مواد مورد نیاز جهت معاینه و سفارش در صورت لزوم

آینده شغلی وبازار کار

فارغ التحصیلان این رشته میتوانند در بخشهای لابراتواری خصوصی و دولتی؛ در شفاخانه ها، کلینیک ها و مراکز صحی ایفای وظیفه نمایند .همچنان نظر به داشتن مدرک لیسانس و یا بالاتر از آن در بخش های لابراتواری تخصصی مثل لابراتوار پتالوژی، میکروب شناسی، بیوشیمی، پرازیتولوژی، توکسیکولوژی یا سم شناسی، مایکلوژی وغیره ایفای وظیفه نمایند.

آینده نگری در باره شغل با توجه به شرایط اجتماعی

فارغ التحصیلان تکنالوژی طبی بعداز اخذ مدرک لیسانس می توانند در هریک از شاخه های مرتبط با این رشته مانند بیوشیمی، خون شناسی، باکتری شناسی، میکروب شناسی، انگل شناسی، ویروس شناسی، قارچ شناسی، سم شناسی، بیوتکنولوژی و… در مقطع ماستری و سپس دکترای تخصصی (Ph.D) ادامه تحصیل دهند.

خصوصیات جسمی وتوانایی های لازم برای احراز شغل

تکنالوجست بايد از سلامت كامل جسمی، ذهنی و روحی برخوردار باشد و فردی دقيق، علاقه مند و صبور باشد و كنترول كافی روی احساسات شخصی خود داشته باشد.

مدت دوره تحصیل

مدت تحصیل رشته تکنالوژی طبی در مقطع نیمه عالی دوسال بوده ودر مقطع عالی یعنی دانشگاه، به مدت چهار سال است.

رشته لابراتوار در مقطع نیمه عالی

زمینه تحصیل برای علاقه مندان در رشته لابراتوار در مقطع نیمه عالی با سپری نمودن موفقانه چهار سمستر در انستیتوت های علوم صحی دولتی و خصوصی فراهم میگردد.

فاکولته تکنالوژی طبی (مقطع عالی)

فاکولته تکنالوژی طبی برای بلند بردن سطح علمی ومسلکی کارشناسان رشته تکنالوژی طبی یا لابراتوار میباشد که محصلان با سپری نمودن موفقانه هشت سمستر درسی به درجه لیسانس فارغ التحصیل میشوند.