Art

هنرهای زیبا

رشته هنرهای زیبا یکی از جذاب ترین رشته ها در جهان می باشد ولی هنرهای زیبا در افغانستان به مشکلات زیادی در جنگهای داخلی روبرو شد. خوشبختانه در یک دهه اخیر، هنر توانسته است جایگاهش را پیدا نماید. هنر یک پدیده است که توسط آن می توانیم پیام های مهم و ضروری را به جامعه برسانیم. مخصوصاً هنرمندان از طریق رسانه های تصویری و ایجاد نمایشگاه ها می توانند پیام های خویش را به مردم برسانند که از این طریق می توانیم سطح آگاهی مردم را بلند برده و در زندگی روزمره شان پیشرفت و تغییر بوجود بیاید .دانشگاه کابل یک دستگاه سابقه دار علمی در افغانستان می باشد که مقام علمی و هنری آن در کشور عزیز مان بلند و قابل افتخار است. این رشته به دیپارتمنت های ذیل تقسیم شده است:

نقاشی

این بخش، فضایی را ایجاد می کند که هر دانشجوی خلاق متناسب با توان، سلیقه، دانش و ذهنیت خویش، دنیای خاص آفرینندگی خود را در آن می یابد و در نتیجه می تواند آثاری را خلق کند که باعث تحول خود و در مرحله بعد جامعه اش گردد. یک دانشجوی بخش نقاشی در طی تحصیل در دانشگاه می آموزد که خوب ببیند، تحلیل کند، دانش خود را وسعت ببخشد و آنچه را که یاد گرفته است در سطوح مختلف آشکار بدهد. به همین دلیل اگر داوطلب کانکور، قریحه و ذوق نقاشی نداشته باشد، با ورود به بخش نقاشی فقط یکسری اطلاعات به دست می آورد و بازدهی نخواهد داشت.

سینما

این بخش را بنابر جاذبه های جذاب و پیشرفت شگفت انگیز، هنر هفتم می گویند. سینما مجموعه ای از تصاویر و صداها را طرح می کند و با رعایت کردن یک سری اصول هدف خاصی را دنبال می کند تا تفکر مورد نظر را به مخاطب انتقال دهد.

موسیقی

بخش موسیقی یکی از پُرطرفدار ترین بخش هنری در میان علاقه مندان هنری می باشد.بخش موسیقی از جمله بخش های است که کاملاً به توانایی و علاقه فرد وابسته است و افراد زیادی بصورت دوره های آموزشی آزاد نیز در بخش موسیقی فعالیت می کند.

تیاتر

تیاتر واژه یونانی بوده و به معنای چیزی که به آن نگاه می کنند، است. در زبان فارسی به تیاتر، نمایش یا تماشا می گویند و تیاتر شاخه های از هنر های نمایشی است که به باز نمودن داستان ها در برابر مخاطبان و تماشا گران می پردازد. و هدف اساسی دیپارتمنت تیاتر پرورش کادر های جوان تحصیل یافته در رشته های نمایشی از قبیل: تیاتر رادیو تلوزیون و سینما می باشد.

مجسمه

مجسمه یک سفر است، سفری از زندگی روزمره به سوی احساس و اندیشه، به سوی زیبایی و مهمتر از همه به سوی گفتگوی تمدن ها، فرهنگ ها و اندیشه های مختلف و یا متفاوت با یکدیگر و به بیان دیگر هر مجسمه بیانگر یک اندیشه، تمدن و فرهنگ است. فرهنگ و اندیشه که گاهی اوقات از قرن ها پیش با انسان سخن می گوید و این نشان میدهد که هنر مجسمه سازی راهی مناسب برای بیان و اشاعه فرهنگ و اندیشه انسانی است. اما بخش مجسمه سازی یکی از رشته های گروه آزمایشی هنر می شود و هدف اساسی رشته مجسمه سازی این است که به صورت اکادمیک این هنر را به دانشجویان آموزش میدهد. دانشجویان این دیپارتمنت پس از مطالعه عمومی شامل: نقاشی، عکاسی، آشنایی با طراحی چاپ و رنگ، دروس تخصصی را مطالعه می کنند که این دروس شامل طراحی در هنر مجسمه سازی، آشنایی با موزه ها و کارگاه های حجم، سفال طراحی و ساخت سکه می شود. در این رشته دانشجویان در آغاز الفبای حجم و مجسمه سازی را فرا می گیرد و در مرحله بعد نسبت به طبیعت شناخت پیدا می کند و یاد می گیرند که چگونه از طبیعت برای ساخت محسمه الهام بگیرند و سپس از طبیعت عبور کرده و آن را پالایش می کنند و در نهایت ترکیب می کنند و ماده جدید به دست می آورند.
توانایی های لازم مجسمه ساز :
• دانشجویان مجسمه سازی باید عاشق این هنر باشند
• طراحی را به خوبی آموخته و توان آن را دشته باشند
• دانشجوی مجسمه سازی باید وقت زیادی را به تمرین و کار مداوم اختصاص دهد
• از روابط اجتماعی خوبی برخوردار باشد

گرافیک

دیپارتمنت پر رمز و راز گرافیک در همه محیط ها، با سلایق برای خود جایی باز کرده و در ارتباط با صنعت نیز به هنر نمایی پرداخته است. گرافیک زبان تصویری است. استفاده از علائم سمبل ها، خطوط، منحنی ها و نماد ها در کنار رنگ های موزون و حساب شده، دنیایی از حرف و معنا را در خود جای داده است. این رشته هنری از جمله هنر های می باشد که در سطح جهان مورد پذیرش است و از اهمیت خاص بر خوردار است و محصلان با فرا گیری از هنر گرافیک می توانند در عرصه تبلیغات مانند: پوستر، الستریشن، ساختن آرم، جنتری، طرحهای پشتی کتاب، مجلات، پشتی قطی های اشیای مصرفی و انواع گرافیک آشنا شوند.
توانایی های لازم برای گرافیک:
• دید هنری داشته باشند
• طراحی در سطوح ابتدایی را بلد باشند
• علاقه مند واقعی باشند

فوتوگرافی

فوتوگرافی یکی از بخش های رشته هنرهای زیبا است و تعداد کثیری از متقاضیان کانکور علاقه مند به این بخش فوتوگرافی اند. در آغاز با نقش تصویر بر روی دیوار غار ها، یکی از اولین اشکال ارتباط تصویری در زندگی بشری شکل گرفت. اگرچه همزمان و یا پیش از آن بشر بر روی اشیاء و ظروف نیز نقش هایی زده بود. با زندگی مدرن در جوامع بشری ارتباطات تصویری آن چنان رُشد و بالندگی یافت که فرآیند شکل گیری و تکامل هنر گرافیک راه های چندین ساله را گاهی با سرعت روز و ساعت طی کرده است. در حوزه فعالیت های مختلف هنر، عکاسی نیز گاهی مسیر تلفیقی و گاهی مستقل را پیموده است و امروز جایگاه خود را در بخش هنر و در بخش بازار کار در برنامه های توسعه ی کشور پیدا کرده است.

آینده شغلی

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در کادر علمی دانشکده هنرهای زیبا، مدیریت آرت و گرافیک رادیو تلویزیون ملی، لیسه هنرها، وزارت معارف، وزارت اطلاعات و فرهنگ اشتغال نماید.