Jurnalism

ژورنالیزم

در دنیا کنونی با وجود تکنولوژی های ارتباطی پیشرفته و متعدد در امر دستیابی سریع به اطلاعات و منابع مختلف، کسب اطلاعات مؤثق و قابل اطمینان در مورد وضعیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی امنیتی و …. بسیار دشوار و در عین حال بسیار ضروری و حیاتی است. ژورنالیست ها و یا خبر نگاران از عناصر اساسی و مهم این رشته به شمار می روند. یک خبر نگار باید به واقعیت یک رویداد دست یابد و همواره گام به گام حوادث در حوزه کاری خود حرکت کند، تا تحلیل های خود را به صورت کامل و رسا ارائه دهد. یک خبر نگار موفق همیشه در انعکاس رخداد ها بی طرفانه عمل می کند، چون ذات خبر نگار مبتنی بر بی طرفی است و اینجاست که خبر نگار با رعایت این نکته مهم خود را به قوانین ملزم دانسته و دراین مسیر به اهداف خود نائل می شود. علاوه بر این یک خبر نگار باید همواره در کسب اعتماد و اعتماد سازی بین خبر نگاران، منابع خبری و مردم خود تلاش کند. در جهان حاضر که جوامع در حال تحول و نوزایی هستند قدرت درک، تجزیه و تحلیل و پیش بینی حوادث از دیگر مسائل اساسی این حرفه بشمار می رود.
ژورنالیزیم یا روزنامه نگاری رشته گرد آوری، تجزیه و تحلیل، تأیید و ارائه خبر مربوط به حوادث جاری، روند ها، مسائل و مردم است. به افرادی که در این حرفه اشتغال دارند روزنامه نگار می گویند و یا به عبارت دیگر: ژورنالیزیم یا روزنامه نگاری یک روش خبرگیری و سبک ادبی است که هدف آن فراهم کردن و نشر اخبار و اطلاعات دیگر به همگان است. روزنامه نگاری به سبک و گروه های متعددی تقسیم می شود .

روزنامه ها: مجلات خبری، مجلات عمومی، مجلات تجاری، مجلات سرگرمی … و مقالات مجلات خبری و مجلات عمومی معمولاً به سبکی متفاوت نوشته می شوند. نشریات تجاری بیشتر حول محور اخبار تهیه می شوند، در حالی که نشریات سرگرمی بر مبنای مقالات اصلی تدوین می شوند.

خبرنامه ها: نشریات خصوصی، صفحات خبری آنلاین و… هریک از این گونه ها شرایط خاص خود را برای تحقیق و نگارش گزارش ها دارا است.

وظایف خبرنگاری

• ترتیب دادن مصاحبه با افرادی که راجع به واقعه ی خاصی اطلاعات دارند.
• جمع آوری اطلاعات در مورد وقایعی؛ مانند: مصاحبه ها، تجارب و … و حاضر شدن در محافل سیاسی، ورزشی، هنری، اجتماعی و سایر…
• تحقیق و تحلیل پیش زمینه های اطلاعات موجود مرتبط به خبر به منظور بسط کامل و درست آن
• ارزیابی نوشته هایی که در مورد جنبه های خبری می باشند به منظور جداسازی وقایع مهم و جزئیات کم اهمیت تر
• گزارش و نوشتن داستان های خبری برای انتشار و پخش و توصیف پیش زمینه ها و علل وقوع آنها
• کاپی گزارش ها را مرور کردن و اصلاح خطاها به لحاظ گرامر، نشانه گذاری ها و اصول رهنما
• چیدن خبرها بر اساس اهمیت و سازماندهی آنها به صورت صحیح
• تحقیق در مورد وقایعی مانند بلایای طبیعی، جرم ها و جنایت ها و در کُل خبر های که انسان دوست دارد بشنود.
• ارزیابی خبر به منظور بسط و گسترش آن
• تحقیق و ارایه ی گزارش در مورد وقایع خاصی مانند داروسازی، دانش به طور وسیع، تکنولوژی، سیاست، نگرانی های خارجی، ورزش ها، مذهب، جُرم و آموزش
• بحث با ویرایش کننده های خبر در مورد مسایل موجود به منظور مشخص کردن سلسله مراتب خبرها و جایگاه هرکدام
• مطالعه و بررسی کتاب ها، اخبار و رکورد های عمومی شامل کتابخانه ها و … به منظور بازتاب حقایق مرتبط
• عکاسی یا فیلم برداری از وقایع توسط خود خبرنگار یا یک عکاس دیگر
• انتقال خبر از راه دور با تلفن های ماهواره ای، تلفن ها، فکس و مودم
• نمایش تفسیر های زنده از طریق رسانه های ضبط شده
• ضبط مصاحبه ها و روایات
• نوشتن مقاله های در مواردی مانند ادبیات، موسیقی و به طور کل هنر. آن هم بر اساس علم، قضاوت و تجربه

توانایی و مهارت های لازم در این رشته

بداهه گویی: یکی از مهارت های گفتاری است که خبرنگار بر اثر مطالعات و تمرین های بیانی به آن می رسد، گاهی لازم است خبرنگار از متن آماده ای که تهیه کرده است جدا شود و از خود چیزی بگوید. این لحظات غافلگیر کننده که کم نیستند، مهارت زبانی خبرنگار یا عجز او را آشکار می کنند. خبرنگار باید برای اینگونه صحنه ها آماده باشد.
تسلط بر احساسات: خبرنگاران موفق رسانه های بزرگ درگزارش های خبری تسلیم احساسات خود نمی شوند. همدردی و همدلی با مخاطب با احساساتی شدن متفاوت است.فراموش نشود که حضور خبرنگار در صحنه خبر برای عینیت بخشیدن به خبر است؛ نه تحریک احساسات مردم. آنچه آنها می خواهند دقت، صحت و جامعیت خبر در اسرع وقت است .
بیان مناسب: داشتن سلامت اندام گفتاری و صدای مناسب و لحن خبری و غیر مصنوعی از دیگر ویژگیهای خبرنگار است. تنفس درست، جنس صدا و استفاده درست از صدا و انتخاب لحن مناسب برای بیان، از مهارت های خبرنگاران آموزش دیده است. یک خبرنگار برای دستیابی به بیان نافذ خبری باید جدی باشد و تلاش کند.
آشنایی با نگارش و تنظیم خبر: این مهارت، خبرنگار را در نوشتن متن خبر یا مخابره آن موفق می کند. امروزه خبرگزاریها و رسانه ها و بخش های ممتاز خبری به کلمات و واژه ها و عبارت های خبری بسیار توجه دارند.
مهارت ارتباطی: ارتباط با همه چیز و همه کس تقریباً بدون محدویت. خبرنگار باید بتواند خود را با صحنه تصادف، زلزله، سیل، آتش سوزی، جنگ، جشن های ملی و مذهبی، مراسم ویژه راهپیمایی ها و نمونه های مرتبط وفق دهد و مرتبط سازد. همچنین بتواند با کودک خردسال، نوجوان، جوان، پیر، کارگر و کارمند، هنرمند، قهرمان، دانشمند، افراد مثبت و منفی ارتباط برقرار کند. او باید بتواند هم با دختر خرد سالی که تازه به مکتب وارد شده گفتگو کند و هم با پیر زن 90 ساله ای که در خانه سالمندان دوران سخت زندگی خود را سپری می کند، هم کلام شود. خبرنگار این مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی را باید بیاموزد در غیر اینصورت مصاحبه های مضحکی به دست خواهد داد.

خبرنگار باید خبرگزاریهای مختلف جهان به ویژه غول های خبری جهان را بشناسد. این شناخت به نگاه و فکر او وسعت می بخشد. وقتی به راز موفقیت خبرگزاریهای جهان پی برد و دانست که همه چیز در گرو عملکرد درست خبرنگاران آنها بوده است به جایگاه و حساسیت کار خود بیشتر پی می برد .روزنامه نگار باید رسانه ای را که در آن کار می کند بشناسد. از ظرفیت و کارایی آن آگاه باشد. ماهیت رسانه و توان خبررسانی آن باید برای او روشن باشد. اگر از خبرنگاری بپرسند خبری را که تهیه کرده ای برای چه رسانه ای است؛ رادیو، تلویزیون، یا مطبوعات؟ باید پاسخ دقیق و منطقی، بر اساس شناختی که از هر کدام از رسانه ها دارد، بدهد. هر چه شناخت خبرنگار از رسانه ای که در آن کار می کند بیشتر باشد، دقیق تر عمل خواهد کرد.

آینده شغلی

آینده شغلی فارغ التحصیلان رشته ژورنالیزیم قرار ذیل است:
• ویراستاری یا تصحیح کردن متون
• کارشناس خبری و یا تحلیل گر خبر
• بیشتر خبرنگاران به نویسندگی هم فعالیت دارند
• کارمند در بخش های مختلف روزنامه نگاری و رادیو تلویزیون
• گزارشگری، کارگردانی، مدیریت در رسانه های چاپی، خبرگزاری ها و رسانه های آنلاین
• تحقیق، تبلیغات و بازاریابی