Public Health

صحت عامه

هدف و ماهیت رشته صحت عامه

نظافت شخصی به حفظ پاکیزگی بدن کمک می کند. رشته صحت عامه در واقع شاخه ای از علوم طبی است که هدف آن ارتقای صحت افراد جامعه است. کسانی که دراین حوزه تحصیل می کنند در واقع به پیشگیری می پردازند نه تداوی. هدف از رشته صحت عامه تربیت و آموزش دادن به نیروهای انسانی است که با مفاهیمی مانند شناخت امراض، نحوه شیوع آن، مراقبت های پیشگیری، حفظ صحت فردی، حفظ صحت اجتماعی آگاه هستند و این دانش را به بقیه افراد جامعه آموزش می دهند تا کیفیت صحت فرد و جامعه افزایش پیدا کند. به همین دلیل این رشته بیشتر جنبه آموزشی دارد.

مهارت ها و توانایی های لازم برای علاقه مندان این رشته

دانشجویان رشته صحت عامه باید از لحاظ آموزشی، در دروسی مثل ریاضی، فیزیک، کیمیا و بیولوژی توانمند باشند. اما مهارت های لازم برای تحصیل در این رشته، تنها به توانایی های آموزشی ختم نمی شود .در این راستا، احراز مواردی چون:
مهارت های ارتباطی مناسب، آشنایی کامل با دانش، قوانین و مباحث صحی، مسئولیت پذیری، دقت و توجه به جزئیات، توان تصمیم گیری درست و به موقع، توانایی خوب در حل مساله و مشکلات، توان و استقامت بدنی مناسب، توان آموزش موارد صحی به افراد، روحیه قوی در هنگام برخورد با مشکلات، حس کمک به همنوع و انسان دوستی فراوان؛ برای فعالیت در رده های شغلی مرتبط با رشته صحت عامه، لازم اند و علاقه مندان به این رشته باید در خود تقویت کنند. به علاوه، داشتن مهارت آموزش دستور العمل‌ ها، مهارت انجام کار گروهی، مهارت تحلیل اطلاعات و به‌ کارگیری ابزارهای آمار و اطلاعات و نرم ‌افزارها، مهارت کنترل و ارائه راه‌ حل‌ های مناسب و مهارت تحقیق و پژوهش، برای فعالیت در این رشته از اهمیت به سزایی برخوردار اند.

بازار کار و میزان در آمد رشته صحت عامه

رشته صحت عامه از لحاظ آینده شغلی در وضعیت نسبتاً خوبی قرار دارد. دانش آموختگان این رشته نقش های مختلفی از جمله نقش آموزشی، نقش تحقیقی، نقش مراقبتی و نقش اجرایی خواهند داشت که به تفصیل شامل وظایف زیر می باشند:
نقش آموزشی: حیطه کاری این دسته از فارغ التحصیلان، در زمینه مشاوره های قبل از ازدواج، آموزش مادران، آموزش کاردان ها و بهورزهای مراکز صحی خواهد بود.
نقش تحقیقی: آموزش پرسشگران صحی، همکاری در انجام مصاحبه های تحقیقی و تدوین اطلاعات، ارایه طرح های تحقیقی در زمینه HS ازجمله فعالیت هایی است که کارشناسان بخش تحقیقی بر عهده دارند.
نقش مراقبتی: افراد در این نقش، مراقبت قبل و بعد از زایمان مادران و مراقبت از صحت کودکان را بر عهده دارند.
نقش اجرایی: نظارت بر تکمیل پرونده های خانواده های تحت پوشش، ارایه خدمات تنظیم خانواده به خانواده های تحت پوشش از جمله فعالیت هایی است که کارشناسان بخش اجرایی بر عهده دارند.
درحال حاضر فارغ التحصیلان دوره لیسانس رشته صحت عامه در نظام صحت کشور، در معاونیت صحی پوهنتون های طبی، مراکز صحی شهری و روستایی به عنوان کارشناس مسئول پیشگیری و مبارزه با بیماری ها، آموزش صحت، آموزش بهورزی و گسترش شبکه و صحت خانواده و کارشناس صحی قابلیت احراز شغل داشته و مشغول به کار هستند. میزان درآمد در این رشته، مانند بسیاری از رشته های طبی به فاکتور های زیادی بستگی دارد. به عنوان مثال عواملی چون شهر، مهارت فردی، سابقه کاری و… در این مسئله تأثیر گذار خواهند بود؛ همچنین بدون شک مسائل اقتصادی نیز در بازارکار و درآمد رشته دخیل خواهد بود.

وضعیت ادامه تحصیل رشته صحت عامه در مقاطع بالاتر

دوره لیسانس ۴ سال و دوره ماستری ۲ سال دوام می کند. تا فعلاً امکان ادامه تحصیل تا مقطع ماستری در کشور وجود دارد.