Sociology

جامعه شناسی

مطالعه جامعه از دیرباز بخشی از اندیشه های دانشمندان و اندیشه ورزان بزرگ را به خود اختصاص داده و بیشتر فیلسوفان درباره آن اظهار نظر می کردند. اندیشمندانی نظیر ارسطو، افلاطون، فارابی، ابن خلدون، ابن مسکویه، و … آراء و اندیشه های خود را درباره جامعه و زندگی در آثار خود به جا گذشته اند. با وجود تلاش های اندیشمندان، جامعه شناسی به مثابه یک علم از قرن هژدهم و نوزدهم میلادی به وجود آمد که بر اندیشه های فیلسوفان یونانی استوار بود. تا اینکه آگوست کنت عنوان فیزیک اجتماعی برآن نهاد و به تدریج این رشته رشد و نمو یافت. برای نخستین بار در سال 1880 میلادی رشته جامعه شناسی به عنوان رشته ای دانشگاهی در دنیا شکل گرفت و در دانشگاه های اروپا تدریس آن آغاز شد و کم کم در سرتاسر جهان توسعه یافت. جهان اجتماعی انسان ها پیوسته در حال تغییر و تکوین است و انسان با انواع آداب و رسوم ها و فرهنگ های گوناگون مواجه می شود. شناخت این فرهنگ ها و ویژگی های جامعه شناختی به آدم ها کمک می کند تا بتوانند ارتباط و تعاملی مؤثرتر و بدون سوگیری برقرار کنند و دانش جامعه شناسی برای تحقق همین امر به وجود آمده است.جامعه شناسی بخشی از علوم اجتماعی است که به مطالعه جامعه و رفتار اجتماعی انسان ها می پردازد. جامعه شناسی به دنبال فهم جامعه و پدیده های اجتماعی موجود در آن است و موضوعات مورد بررسی این علم شامل زندگی اجتماعی مردم، گروه ها، و جوامع انسانی است.رشته جامعه شناسی بسیار گسترده است و طیف وسیعی از پدیده های اجتماعی از سطح کوچک مثل ارتباط میان دو فرد تا سطح بزرگ مثل ارتباطات میان فرهنگ ها را شامل می شود. این رشته بیشتر به جنبه های نظری می پردازد و به دنبال مفاهیم پنهان در پس رفتار ها می گردد.

وظایف جامعه شناس

  • شناخت و مطالعه جوامع بشری
  • تحلیل و بررسی و تحقیق درباره جامعه های انسانی
  • رفع نگاه های تبعیض آمیز و برطرف کردن سوء تفاهم ها
  • تلاش در زمینه اجرای سیاست های اجتماعی دولت از طریق افزایش سازمان های زیربط توسط مردم
  • گسترش نظریه های جامعه شناسی
  • فعالیت برای بهبود اوضاع سیاست گذاری فرهنگی و اجتماعی
  • انجام کارهای پژوهشی و بررسی های اقتصادی و اجتماعی
  • مدیریت برنامه های مطالعاتی مورد نیاز دستگاه های برنامه ریز کشور
  • اجرای برنامه ها و سیاست گذاری های اجتماعی در سطوح مختلف دستگاه های اجرایی
  • ارزشیابی و نظارت بر برنامه ها و طرح های اجتماعی در دو سطح عملی و نظری.

رشته جامعه شناسی برای چه کسانی مناسب است؟

مهم ترین ویژگی برای انتخاب رشته جامعه شناسی علاقه به جامعه شناسی و مطالعه رفتار مردم است. دانشجویان رشته جامعه شناسی بیشتر در حوزه های تئوریک و نظری وارد می شوند، به همین جهت داشتن قدرت تجزیه و تحلیل و توان بررسی اطلاعات جامعه شناسی بسیار ضروری است.همچنین آن ها باید بتوانند قدرت حل تعارض های پیچیده اجتماعی را داشته باشند که نیازمند هوش و خلاقیت است. تفکر انتقادی و آشنایی با روش های تحقیق، توانایی مهم دیگری است که در رشته جامعه شناسی ضروری است. جامعه شناس باید بتواند چیزهایی را ببیند که دیگران از دیدن آن ها ناتوان اند. همچنین توانایی خوب گوش دادن در حل مسائل و فهم مسائل بسیار ضروری است.

مزایا و معایب رشته جامعه شناسی

رشته جامعه شناسی اگر فرد را در مسیر درست قرار دهد، می تواند زمینه ساز خدمت به جامعه شود؛ چراکه جامعه امروز از بیماری های اجتماعی رنج می برد و جامعه شناس وظیفه دارد جراح دردها و مسائل اجتماعی باشد. حل مسائل می تواند به فرد جامعه شناس احساس ارزشمندی و عزت نفس بدهد.
با وجود این که در کشور ما با توجه به وضع فعلی اشتغال این رشته از بازار کار خوبی برخوردار نیست و رقابت در کار بین فارغ التحصیلان رشته جامعه شناسی بسیار زیاد است. همچنین این رشته با اقشار آسیب دیده اجتماع نیز سرو کار دارد و در عین حال که احساس نوع دوستی را در انسان پدید می آورد، فشارهای روانی را نیز برای جامعه شناس پدید می آورد.

بازار کار و درآمد رشته جامعه شناسی

رشته جامعه شناسی در مقطع لیسانس چندان بازار کار خوبی ندارد و برای کسب جایگاه شغلی بهتر، لازم است دانشجویان تا مقاطع بالاتر ماستری و دکتورا نیز ادامه تحصیل دهند. فارغ التحصیلان لیسانس رشته جامعه شناسی می توانند با شرکت در آزمون های استخدامی به عنوان معلم جذب وزارت معارف بشوند. همچنین فارغ التحصیلان رشته جامعه شناسی می توانند در جایگاه کارشناس در مؤسسات و سازمان های گوناگون دولتی و خصوصی مشغول به کار شوند. وظایفی چون روزنامه نگار، مشاور اشتغال، فعال اجتماعی، مشاور اعتیاد، مشاور توانبخشی، مشاور بازنشستگی و محقق جامعه شناسی است که فارغ التحصیلان رشته جامعه شناسی می توانند انتخاب کنند.