Agriculture

زراعت

در مصر قدیم تعداد زیادی از گیاهان باغی مانند خرما، انگور، زیتون، انار، کیله، لیمو، انجیر، سبزیجات و حبوبات کشت می گردید.با کسب علم و دانش و به کار بستن تکنولوژی جدید می توانیم سطح زیر کشت را از طریق اصلاح زمین افزایش دهیم همچنین عملکرد محصول در واحد سطح را با اصلاح گیاهان و به زراعی و مبارزه با آفات و امراض بالا ببریم.دانش آموزانی که در این رشته تحصیل می کنند با اصول علمی پرورش گیاهان باغی و زراعی آشنا می شوند و ضمن انتقال تجربیات خود به اطرافیان، زمینه بالا بردن فرهنگ صحیح کشاورزی را فراهم می‌کنند.
امروزه با توجه به رُشد روز افزون جمعیت، نیاز به مواد غذایی یکی از دغدغه‌های فکری انسانهاست که دراین مبحث نقش تحقیقات در افزایش محصولات زراعی و باغی به منظور تأمین مایحتاج غذایی بشر لاینفک می‌باشد. محصولات غذایی همچون گندم، برنج، ذرت و … که عمده‌ ترین مواد غذایی انسانها خصوصاً کشورهای درحال توسعه و توسعه نیافته می‌باشد در این گروه جای دارد.دانش آموزان این رشته با کاشت و پرورش محصولات زراعی مانند گندم، برنج، ذرت، چغندر،قند و … محصولات باغی مانند پرورش درختان میوه، سبزی و گُلکاری آشنا می‌شوند.
میدانید که جمعیت در حال افزایش است و روز به روز به تعداد آدمهایی که نیاز به غذا، پوشاک و … دارند، اضافه میشود. ولی منابعی که این نیازها را رفع میکند هم محدود است. از آنجایی که علم در حال پیشرفت است، باید یک راهی درست پیدا کرد تا این مشکل حل شود. یعنی با کمبود منابع آبی و زمین زراعی، روشی پیدا کرد تا باشد تولید محصولات را زیاد کنیم. روش های صنعتی جدیدی وجود دارد که بتواند کارها را ساده تر کند. از طرفی چون جمعیت شهرها هم افزایش پیدا کرده، باید راههایی برای کاهش دود و آلودگی پیدا کرد مثلاً فضای سبز شهر را افزایش داد. چون آدمها به گل و گیاه هم احتیاج دارند و نمیتوانند که در هوای آلوده زندگی کنند. رشته زراعت نقش خودش را اینجا نشان می دهد. این رشته هم به زراعت و هم به باغبانی ربط دارد. در این رشته در مورد گیاه، آب و خاک، پرورش گیاهان باغی و زراعی و… مطالعه میشود. از طرفی جامعه امروزی برای زنده ماندن نیاز به تغذیه دارد، میشود گفت که وارد شدن به این رشته میتواند از لحاظ اقتصادی پر درآمد باشد. البته وقتی می خواهید وارد این رشته شویید، باید امکانات خودتان و منطقه تان را درنظر بگیرید، مثلاً اگر در روستا زندگی می کنید و زمین زراعتی دارید، این رشته به شما کمک میکند که از زمین تان بهتر استفاده کنید و یا محصول بهتری بکارید یا روشهایی برای افزایش محصول تان پیدا کنید.

آیا رشته زراعت برای شما مناسب است؟

قبل از وارد شدن به هر رشته ای، لازم است که بدانید آیا این رشته برای شما مناسب است یا خیر؟ مهمترین چیزی که در باره این رشته لازم است بدانید، این است که باید به این رشته علاقه داشته باشید و ضمناً هوش و استعداد کافی داشته باشید. این را هم در نظر بگیرید چون با زمین و زراعت سر و کار دارید پس از نظر جسمی هم باید قوی بوده و از عهده کارهای فزیکی بتوانید بدر آیید. از طرفی هم باید دقت تان بالا باشد و حواس تان را جمع نگهدارید که از محصولات به خوبی مراقبت کنید تا از آفات در امان بمانند.

رشته زراعت چه اهمیتی در جامعه دارد؟

در جامعه امروزه، با پیشرفت علم و تکنولوژی، روشهای جدیدی برای بهتر شدن در زمینه زراعت بوجود آمده است. اما باز هم نیاز به نیروی انسانی همچنان وجود دارد. پس لازم است از کسی کمک گرفته شود که در این بخش دارای تخصص است. در واقع نیاز انسان به غذاهای متنوع هم یکی از دلایلی است که نیاز به این رشته را پُررنگ میکند. چون با توجه به اینکه جمعیت هم روز به روز بیشتر میشود؛ نیاز به غذا و خورد و خوراک هم بیشتر شد. پس باید طوری برنامه ریزی کرد که با کمترین منابع، بیشترین تولید محصولات زراعتی را داشت. این رشته خیلی در آینده تغذیه مردم و اقتصاد کشور مؤثر است و نقش مهمی در زندگی دارد.

کدام توانایی ها و مهارت هایی را در این رشته به دست می آورید؟

در این رشته در مورد روش های عمده تولید محصولات زراعتی آموزش داده و ضمناً می آموزند که چطور عملیات باغداری (گلکاری، نهال کاری، قلمه زنی و …) را انجام دهید. در مورد نحوه سرپرستی مزارع و باغ های میوه و شناسایی آفتها و بیماری های گیاهی اطلاعات می گیرید. همچنین دانش تان در مورد توانایی فعالیت در مؤسسات تولیدی و کشت و صنعت افزایش یافته تا بتوانید خدمات زراعتی خوبی را ارایه کنید.

چه شناختی در مورد بازار کار و آینده شغلی این رشته دارید؟

خوشبختانه در این رشته شغلهای مناسبی وجود دارد که در واحدهای زراعت میتوانید مشغول به کار شویید. چون در این رشته در مورد زراعت، باغبانی، گیاه شناسی و… توانمندی علمی بدست می آورید و تخصص پیدا میکنید، میتوانید که در اداره های امور زراعی و باغی کار کنید. البته به توانایی فردی و علمی خودتان هم بستگی دارد و میتوانید شغلهای متفاوتی را انتخاب کنید. اگرعلاقه دارید میتوانید به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر حتی تا مقطع دکترا هم پیش بروید و شاید هم دوست داشته باشید که به عنوان استاد دانشگاه به تدریس مشغول شویید. ذیلاً، زمینه های کاری این رشته را یاد آوری می کنیم :
طراحی باغ و فضای سبز، اشتغال در کشت و صنعت‌ها، کار در سازمان پارکها و فضای سبز شاروالی، مشاور درآموزش زراعتی، تأسیس دفاتر خدمات زراعتی، مشاور در شرکت‌های خدمات سمپاشی، اشتغال در شرکتهای تولید سموم زراعتی، شناسایی آفات و امراض گیاهی، انجام کارهای مربوط به نمونه برداری از خاک و آب، کاربرد درست و اصولی وسایل و تجهیزات و نهاد های زراعتی، تولید محصولات باغی و زراعی، نگهداری از فضای سبز و پارکها، سرپرست مزرعه، طراح باغ و فضای سبز، همکاری در اجرا و نگهداری سیاست های آبیاری تحت فشار، اشتغال در کشت و صنعت‌ها، اداره و مدیریت مزارع کشاورزی و باغات کشاورزی، تسریع در تغییر کشاورزی صنعتی به کشاورزی پیشرفته، راه اندازی بناگاههای خدمات زراعتی، تأمین نیروی انسانی بخش دولتی و خصوصی.