Anesthesia

انستیزی

هدف و ماهیت

فارغ التحصیلان رشته انستیزی توانایی شناسایی دستگاه های اندازه گیری گازهای خون و سایر وسایل مربوط به رشته انستیزی وتنظیم و کاربرد آنها، شناسایی دستگاه های مختلف بیهوشی در اتاق عملیات و تعقیم کردن آنها، بیهوش ساختن مریض زیر نظر متخصص ومراقبت های قلبی و تنفسی وبیدار کردن او در پایان عملیات جراحی و انجام دادن بیحسی ناحیه ای به روش علمی و مراقبت از مریضان بد حال را دارند.
لطف یک هوشبر یا انستیزی لوگ در حق مریض موقعی آشکار می‌شود که ما در حالت بیداری سوزنی به دستمان فرو می‌رود.بخش انستیزی مسوؤل تربیت افرادی است که در اتاق عملیات به منظور بی هوش ساختن عمومی و یا موضعی مریضان قبل از عملیات، در جریان عملیات و بعداز ختم عملیات جهت احیای مجدد مریض فعالیت می‌کند. دروس این رشته به صورت نظری و عملی است. و طول دوره تحصیل آن چهار سال است. فارغ‏التحصیلان رشته انستیزی در صورت تمایل به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر می توانند در رشته های نرسنگ، آناتومی، فیزیولوژی و دیگر زیر شاخه های علوم طبی، ماستری یا دکتورا بگیرند.
کسانی که دوره انستیزی را به پایان می‏رسانند، قادر به اجرای امورات ذیل اند:
۱- شناسایی، کار، تعقیم سازی و تنظیم دستگاههای بیهوشی،دستگاههای اندازه‏ گیری گازهای خون، مانیتورهای مختلف مورد استفاده در اطاق عملیات و واحد مراقبت‏های ویژه و دستگاههای تنفس مصنوعی.
۲- تحت نظر متخصص، بیهوش ساختن مریض را شروع کنند و از مریض بیهوش مراقبتهای قلبی – تنفسی بعمل آورند و در بازگرداندن مریض از اثرات بیهوشی با متخصص مربوطه همکاری نمایند.
۳- در بخش های کلینیک درد، احیای قلبی – ریوی و انجام بیحسی‏ ناحیه‏ یی و غیره با سایر متخصصین کمک کنند.
۴- با مطالعه دوسیه مریض و شناسائی وی مطابق اصول علمی از مریض مراقبت نمایند و نیز در واحد مراقبتهای ویژه از مریضان بدحال مراقبت کنند.

روحیات لازم برای شغل انستیزی

برای کار انستیزی، باید با مریض خوش برخورد باشید، علاوتاً با تیم داکتران اتاق عملیات نیز رابطه همکاری خوبی داشته باشید. باید روحیاتتان با اتاق عملیات و کار شفاخانه یی سازگار باشد.دانش آموزان رشته انستیزی باید از روابط عمومی خوبی برخوردار باشند و بتوانند به درستی مریض را از روند بیهوشی خود باخبر کنند. همچنین آن ها باید پرطاقت باشند و تحمل مشاهده صحنه های ناخوشایند و خونریزی را داشته باشند؛ چرا که در اتاق عملیات مشغول به کار هستند.

بازار کار

رشته انستیزی در هر مقطعی که باشد محل کارش مراکز طبی است. انستیزی یکی از حلقه های تکمیل کننده تیم طبی است که جهت بهبود بخشیدن به شخص مریض در مرکز طبی حضور دارد.امروزه با افزایش تأسیس شفاخانه هایی خصوصی، بازار کار فارغ التحصیلان رشته انستیزی نیز خوب‌تر شده است.