Policy And Management

اداره و پالیسی عامه

پوهنحٔی اداره و پالیسی عامه یک نهاد تحصیلی دولتی میباشد که در سال ۱۳۹۰ هجری شمسی در چوکات پوهنتون کابل تأسیس گردید. پوهنحٔی اداره و پالیسی عامه پوهنتون کابل از بدو تأسیس اش مصروف تولید کادر های متخصص در بخش های رهبریت و مدیریت عامه میباشد. مدت تحصیل در این پوهنحٔی هشت سمستر بوده که در دو سال نخست، محصلین مضامین اساسی و پوهنتون شمول را فرا گرفته و در دو سال اخیر، مضامین تخصصی رشته اداره و پالیسی را فرا میگیرند. در این پوهنحٔی تدریس به زبان های ملی و انگلیسی صورت گرفته و تمام درس های عملی و نظری با استفاده از تکنالوژی عصری ارائه میگردد. نصاب درسی این پوهنحٔی توسط استادان ملی و بین المللی با در نظر داشت معیار های بین المللی به شکل معیاری آماده شده است. محصلین در اخیر سال چهارم مکلف به فراگیری انترنشپ (کارآموزی) و تدوین پایان نامه و دفاع از آن در مقابل هیئت ژوری میباشند.
پوهنحٔی اداره و پالیسی عامه پوهنتون کابل در اولین سال خویش به تعداد ۱۰۰ محصل و در سال ۱۳۹۷ به تعداد ۱۸۰ محصل را از طریق پروسه رقابتی کانکور جذب نمود. شایان ذکر است که این پوهنحٔی تا حال توانسته است چهار دور فارغ التحصیل را به سطح لیسانس به جامعه تقدیم نماید. این پوهنحٔی همچنان در بخش شبانه فعالیت داشته و تا حال توانسته است دو دور فارغ به جامعه تقدیم کند.
محتویات نصاب درسی این رشته به نسبت میان رشته ای بودن اداره و پالیسی عامه از جانب کمیته متشکل از استادان و متخصصین علم سیاست و اقتصاد و اداره و مدیریت با در نظر داشت بازار کار افغانستان ترتیب و تنظیم گردیده و بر حسب لایحه کریدت افغانستان شامل بخش های ذیل می باشد.
۱. مضامین تخصصی: اداره عامه، علوم سیاسی، مدیریت عامه، حقوق، اقتصاد و جامعه شناسی
۲. مضامین مهارتی: کامپیوتر، زبان انگلیسی، مهارت های رهبری و ارتباطات
۳. مضامین دانشگاه شمول: تاریخ معاصر و ثقافت اسلامی که با رویکرد اداره عامه دسته بندی گردیده است.


پوهنځی اداره و پالیسی عامه پوهنتون کابل اکنون دارای سه دیپارتمنت میباشد. دیپارتمنت پالیسی عامه یکی از دیپارتمنت های تخصصی این پوهنځی میباشد که در صدد رشد پالیسی سازی،‌ اجرای بهتر پالیسی ها و چگونگی نظارت از آن ها میباشد. دیپارتمنت اداره عامه در پی ایجاد حکومتداری سالم در افغانستان از طریق تربیه کادر متخصص و رفع نیازمندی های ادارات عامه در افغانستان میباشد. دیپارتمنت مدیریت توسعه، همچنان مشکلات عمده فراراه توسعه را در افغانستان و کشور های رو به توسعه ارزیابی نموده و در پی مدیریت بهتر این روند به سوی توسعه ی پایدار میباشد.

پوهنځی اداره و پالیسی عامه Faculty of Public Policy and Administration متشکل از دو مفهوم اداره عامه (Public Administration) و پالیسی عامه (Public Policy) است. اصطلاح اداره عبارت از فعالیتهای هماهنگ شده ایست که برای نیل به یک هدف معین سوق داده میشوند. هر گاه این اصطلاح فعالیتهای یک کلپ، یک اجتماع، یک کمپنی و یا یک فابریکه را مورد مطالعه قرار دهد در این صورت بنام اداره خصوصی یا (Private Administration) یاد میشود و هر گاه این اصطلاح فعالیتهای دولت و حکومت را مورد بررسی قرار دهد در این صورت بنام اداره عامه یا (Public Administration) یاد میشوند. پالیسی عامه (Public Policy) عبارت از تصامیم حکومت در جهت تأمین اهداف و مقاصد مشخص است. پالیسی های عامه در ماهیت هدفمند بوده و تعریف کننده برنامه های حکومت اند. این تصامیم در واقع نتیجه تشریک مساعی حکومت بوده و میتوانند اشکال مختلف مانند: قانون، فرمان، تصامیم محاکم… را در بر گیرد. این پوهنځی رسالت خویش را کمک به تقویه و انکشاف ظرفیت های ادارات و مؤسسات دولتی و غیر دولتی می داند تا در این زمینه بتواند نیازهای آنها را مرفوع سازد. پوهنځی اداره و پالیسی عامه به عنوان یک نهاد تحصیلی در راستای ترویج حکومت داری و مدیریت سالم، در نظر دارد تا با آموزش و تربیه کادرهای مسلکی ساحات تخصصی را مطابق با نیازهای جامعه افغانی کامل نماید.