Medicine

طبابت

هدف

رشته طبابت دانشی است که هدف آن حفظ و ارتقای صحت، تداوی امراض و بهبودی مریضان است. این اهداف از طریق شناخت امراض، تشخیص آنها، تداوی و وقایه از بروز آنها به دست می آید. این رشته هر سال، داوطلبان بسیار زیادی دارد و از پرطرفدارترین رشته ها بین دانش آموزان به حساب می آید. اکثر دانش آموزان آرزوی کامیابی در این رشته دشوار را دارند. کامیابی در این رشته هرچند کار دشواری به حساب می آید اما امکانپذیر است. یکی از مهمترین نکاتی که قبل از انتخاب رشته باید به آن توجه کرد، بررسی اطلاعات کامل درباره ی رشته تحصیلی است. شما با داشتن اطلاعات کامل در مورد مراحل تحصیل می توانید به اهداف خود نزدیک شویید. فارغ التحصیلان رشته طب روزانه با افراد زیادی از گروه های مختلف جنسی، اجتماعی و سنی مواجه می شوند. مریضان می دانند که برای صحتمندی و تندرستی، باید به داکتر به منظور تداوی اعتماد کنند و در نتیجه این اعتماد، تصمیم گیری در مورد صحت شان را به داکتر واگذار می کنند.
رشته طبابت مناسب چه کسانی است؟
از جمله مشکلات رشته ی طبابت، طولانی بودن دوره و طاقت فرسا بودن آن است.محروم بودن از تعطیلات و تفریحات متداول هم سن و سالانتان و نداشتن درآمد تا پایان دوره ی تحصیلی از معضلاتی است که با آن روبرو خواهید شد. بر همگان روشن است که مواجهه با صحنه های دلخراش مرگ، خونریزی و جراحت های شدید، کم کم بر روحیاتتان تأثیر منفی می گذارد. پس این رشته مناسب کسانی است که توانایی تطابق با شرایط سخت آن را داشته باشند.اگر می‌توانید با شرایط استرس‌زا به خوبی کنار بیایید و دلسوزی، صبر و تحمل روانی داشته باشید، رشته طبابت برای شما مناسب است.

استعداد های مورد نیاز برای تحصیل در این رشته

استعداد تحلیلی بُلند: رشته طبابت از مسلک هایی است که نیاز به تحلیل، ارزیابی و تأمین ارتباطات همه جانبه میان داشته های آموخته شده ی تان دارد. تمامی موضوعات به نحوی از انحا با همدیگر عمیقاً در هم تنیده اند. یک طبیب ورزیده قادر است تا این ارتباط را به وضوح ببیند. از طرف دیگر باید قادر به یک تجسم فرضی و ذهنی از نتایج اموراتی که قرار است برای مریضان اجرا کنید، باشید.

استعداد حفظ عالی: رشته طبابت علاوه از نیاز به توانمندی تحلیلی عالی، ضرورت به حفظ موضوعات نیز دارد که در تناسب با سایر رشته ها، حجم اطلاعات مورد نیاز به حفظ در این رشته بیشتر است.

قدرت استدلال منطقی: در تمامی علوم بدون استثناء و خاصتاً در علم طبابت، هر آنچه انجام میگیرد، بر مبنای عقل و منطق استوار است. از طرفی باید قادر به شناخت عقلانی از موضوعات باشید، ثانیاً؛ توانایی استدلال منطقی و ارایه نتایج و کارکردها را داشته باشید.

دوره های تحصیلی رشته طب

دوره تحصیلی پوهنځی طب بر اساس کریکولوم جدید، ۶.۵ (شش و نیم) سال دوام می کند که به سه دوره تقسیم شده است.
دوره پاراکلنیک: به مدت دونیم سال دوام می کند. دانش آموز در این دوره با مضامین اساسی رشته طبابت از قبیل بیولوژی مالیکولی، کیمیا، جنتیک، هستولوژی، اناتومی، پتولوژی، فزیولوژی، مایکروبیولوژی، فزیک طبی، بیوشیمی آشنا می شوند. دروس به شکل عملی در لابراتوار ها و به شکل تیوری در صنوف لکچر تدریس می گردند.
دوره کلنیک: به مدت سه سال دوام می کند. دانش آموزان در این دوره بیشتر با انواع امراض، چگونه گی تشخیص و تداوی آشنا میشوند. دروس به شکل عملی در شفاخانه ها و به شکل نظری در صنوف لکچر تدریس می گردند.
دوره ستاژ: به مدت یک سال (دوسمستر) دوام می کند. محصلان بعد از سپری نمودن دوره کلینیک وارد مرحله ستاژ می شوند. این مرحله را محصل نظر به تعداد کریدت‌های مضامین کلینیکی، عملاً در شفاخانه‌ها تحت نظر استادان کادر و متخصصین سپری می نماید.
با ختم دوره ستاژ تمامی فارغان پوهنځی طب مجبور به سپری نمودن امتحان Exit Exam هستند. این امتحان که هدف آن تثبیت سویه و اعتبار دهی به اسناد فارغان طب است، در دو دور نظری و عملی، سال سه مرتبه برگزار می گردد. با سپری نمودن موفقانه (Exit Exam) محصل رسماً از پوهنتون فارغ شده، اسناد فراغت اش اعتبار کمایی کرده و ضمناً قادر به اشتراک در امتحان تخصص است. امتحان تخصص در حقیقت مرحله تخصصی تر رشته طبابت است که محصل فارغ شده با سپری نمودن موفقانه آن در یکی از بخش های طبابت (جراحی یا داخله) قادر به ادامه دادن این رشته به شکل کاملاً عملی در شفاخانه ها خواهد بود که معمولاً ۳ الی ۵ سال دوام می کند و شما به عنوان کارمند رسمی دولت که مستحق اخذ معاش ماهانه (۹۰۰۰ الی ۱۲۰۰۰) نیز می باشید، استخدام میشوید. قابل ذکر است که امتحان تخصص بنابر کمبود بست های تخصصی و افزایش سالیانه فارغ التحصیلان رشته طبابت، نسبت به گذشته رقابتی تر شده است. بعداز ختم این دوره مرحله تخصصی تر (فوق تخصص) نیز وجود دارد، که در جریان تحصیل با آن بیشتر آشنا خواهید شد.

آینده شغلی و بازار کار رشته طبابت

امروزه از گوشه و کنار می شنویم که برای فارغ التحصیلان رشته طبابت بازار کار مناسبی وجود ندارد. در حالی که هنوز در بسیاری از شهرهای کوچک و مناطق محروم به کمبود داکتر مواجه هستیم.اما مشکلات امنیتی و نبود مدیریت سالم اداری و اقتصادی، منجر به تجمع داکتران در شهرهای مرکزی شده است و زمینه فعالیت آنها را در شهرهای دوردست با وجود نیاز شدید، محدود یا حتی ناممکن ساخته است. از طرف دیگر فارغ التحصیلان رشته طبابت حتماً نباید در معاینه خانه بنشینند و نسخه بنویسند، بلکه در زمینه طبابت شغل های مختلفی هست که می توان انجام داد. برای مثال زمینه های تحقیقی بسیاری در این رشته وجود دارد. اما متأسفانه فارغ التحصیلانی که مایلند در این زمینه کار کنند، بسیار انگشت شمار اند.قابل ذکر است که دانش آموزان رشته طبابت قادر به اشتراک و سپری نمودن امتحانات معتبر طبی بین المللی چون USMLE امریکا، MS پاکستان، PLAB، MRCS، MRCP کشور انگلستان و سایر امتحانات مشابه می باشند که چانس کاریابی و زمینه فعالیت شانرا در کشورهای دیگر بالا می برد.